21 March 2012

Aku, Gitar, Dan Drum



Assalamualaikum dan Salam sejahtera

Yeepps hari nak tulis enrty semasa aku muda-muda dulu...hehe...da tua sangat ka aku nie..?? ( monolog dalaman ). Entah mengapa tiba-tiba rindu pula dengan kenangan lama dengan member-member band aku dulu sewaktu masa belajar. Rindu sangat nak ketuk drum dan petik gitar...hehe...

Dulu lepas je kelas, apa lagi kumpul duit semata-mata nak jamming masuk studio la katakan..boleh dikatakan setiap minggu, 3 atau 4 kali pergi jamming..haha,apa motif aku buat entri pasal nih?? ok lupakan dan teruskan...Sebelum itu, nak ceta sikit tentang gitar dan drum....

Gitar tu adalah instrumen muzik yang mempunya tali..arhh..pandai-pandai la korang nak interpritasikan apa itu gitar..hahaha...Gitar adalah suatu alat muzik tradisional yang berasal daripada negara Sepanyol sehingga dipercayai bahawa alat muzik ini berasal dari sepanyol. Tapi ada sesetengah mengatakan bahawa sejarah gitar memang sudah bermula lagi sebelum Masihi iaitu pada zaman Babylon. Pada awalnya alat muzik ini bentuknya kecil dan mempunyai empat tali tapi sekarang ada banyak jenis, ada yang 6 tali, 12 tali...dan seterusnya la...

Dram pula alat muzik seperti gendang yang dipasangi belulang pada satu atau kedua-dua hujungnya dan dimainkan dengan mengetuknya dengan tangan atau kayu dram...
itu serba sedikit pengetahuan tentang gitar dan drum...nak tulis panjang-panjang pun sampai esok pun belum tentu siap...hehe..

Ok teruskan dengan motif entri nie...ayat di atas tu hanya sekadar pengetahuan asas je..
mesti ramai orang yang terasa ingin main gitar tapi tak pandai..hehe...cuba bayangkan jika anda memainkan apa saja lagu kegemaran dengan menggunakan gitar sambil di temani kekasih hati...romantik bukan..?? haha...cuba tengok gambar kat bawah tue..

Sebagai contoh je bila memainkan gitar dengan kekasih hati...
tapi jangan main dekat jalan raya mcm pic kat atas tu,,
itu cari nahas namanya...hehe

Ok bayangkan situasi ini pula..semasa anda keseorangan secara tiba-tiba berkumandang lagu kegemaran anda di corong radio dan corong apa sekali pun ( adakah ? ) lalu terfikir " best juga lagu ni.." anda pun segera mengambil gitar dan terus main lagu tu..seronok bukan..?? haha...sekali lagi...

Tapi sekarang da ramai yang hebat-hebat belaka main gitar nie tak kira perempuan mahu pun lelaki...mesej kat atas tu khas untuk orang yang tak reti nak main atau pun baru nak belajar..


Bukan apa...ada keseronokan semasa bermain gitar, kadang kala gitar la peneman kesepian, menghilangkan kebosanan, dapat cipta lagu, wah nak masuk bab-bab nak jadi komposer da nie...hehe...

Rasanya da jauh terpesong entri nie...?? ok patah balik ke jalan asal...!!
Aku mula belajar main gitar pada umur 12 tahun kalau tak silap darjah enam, gitar kapok..abang yang ajar..dan lagu pertama kali aku mula memainkan gitar adalah lagu Sinambungan Cinta kumpulan Gravity..hehe...sebab kod gitar lagu nie senang je..kod asas...Am, Dm, G, C, F, Dm, E...kod nie macam-macam lagu boleh main..


Masa belajar main lagu nie dulu...hehe...dari siang ke malam dan malam ke siang lagu yang sama...orang yang tengah dengar aku main lagu nie pun da naik bosan, tengok muka dorang pun rasa nak tumbuk aku je...haha...

Bila aku masuk sekolah menengah mula la aku terjumpa dengan kawan-kawan yang pandai main gitar dan drum ( Tak hebat mana pun )..hanya sekadar pandai main je...

Dengan itu mula la bersepakat untuk pergi jamming...lagu wajib semasa pembukaan adalah lagu A.C.A.B - bersama semula...siapa tak tahu lagu nie..?? haha...masa dulu memang popular lagu nie..masa tertubuhnya geng-geng skin head, grunge, punk..tapi sekarang kurang da geng-geng macam nie kat malaysia...betul tak..?? ( bertanya kepada yang tahu je ) hehe...lagu kat bawah tu adalah lagu A.C.A.B - Bersama Semula...jom dengar...!!

Dengan sejujurnya aku tak boleh dengar lagu nie...
tetibe rasa sebak pula hati...maklumlah banyak 
kenangan dengan lagu nie...huhu...
Kalau korang nak main lagu nie tekan ini...
~~LINK~~
Ahli Band masa sekolah Menengah :
► Tidak tetap (penyanyi)
► Andika Alam (dram)
► Aman (gitar utama)
► Jasrie (gitar)
► Bryan (bes)

Bila tamatnya musim sekolah tiada lagi member-member nak pergi jamming...hehe...masing-masing bawa haluan...selama 6 bulan menjadi penganggur berjaya, aku mendapat tawaran untuk menyambung pembelajaran di politeknik kota kinabalu...gembira juga la sebab da memang tanam niat nak cari awek baru..haha...niat tak boleh blah...puiikk..!!..


Di saat itu aku terjumpa balik member aku dulu, bukan semua hanya pemain drum ( Andika ) dan aku cuba untuk tubuhkan semula band...dalam cari-cari orang yang pandai main terjumpa la juga akhirnya

Ahli Band masa kat polikk :
► Tidak tetap (penyanyi)
► Andika Alam (dram)
► Aman (gitar utama)
► Usman (gitar)
► Saipuddin @ puding (bes)

aku tengok member main drum macam best je ketuk mengetuk so aku belajar la walaupun memakan masa yang agak lama...( tak hebat sangat la macam pemain drum kumpulan wings ~Black~  ) hehe...asal bunyi dan boleh masuk dengan lagu, boleh da...mengarut..!!

Ini adalah member kad semasa aku tengah tubuhkan band dulu...hehe...warna pun da pudar...masih lagi tersimpan sampai sekarang...nama band Heavy Black...haha...ganas gitu...tak boleh blah..
Habis je masa study kat Polikk...semua masing-masing cari haluan hidup...so tinggal lah kenangan semuanya...

Ini gambar masa muda-muda dulu...
sekarang pun masih muda lagi ok...!! 
(^_^).v

Sekarang da tak lagi pernah pegang stick drum dan main gitar elektrik...wah rindu juga la...rindu nak buat orang menangis dengan persembahan kami yang sangat hancur...haha...Entri ni macam perjalanan seoarang Band terkenal je...haha...memang Band juga tapi Band kampung la...


Nampaknya ini saja la coretan yang dapat aku conteng...ok la bye....masa nak tidur, kena lagi hujan-hujan macam nie...perrghh...memang terbaik...!! chow...



JANGAN SHY-SHY CAT UNTUK MENGOMEN (^_^)v

Comments
0 Comments

0 Pengomen Terbaik:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda DI Sini







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
;