03 March 2012

Peningkatan Orang Luar Untuk Pembantu Rumah Di Beijing



BEIJING - Permintaan untuk perkhidmatan-perkhidmatan rumah dari orang luar di China meningkat kerana satu penambahan bilangan telah datang kerja dan hidup dalam negara, terutamanya di bandar-bandar besar.

Sekitar 600,000 orang luar telah hidup di tanah besar China pada akhir 2010, dan kira-kira 231,700 mereka mempunyai permit kerja, menurut banci negara terbaru dan Ministry of Human Resources and Social Security.

Samina Hasan ialah dari Pakistan dan kerja-kerja di satu organisasi antarabangsa di Beijing. Dia menyewa satu pembantu rumah Cina berumur 37 tahun yang telah bekerja untuk keluarganya selama tiga tahun.

"Dia buat mencuci dan membasuh di rumah saya dan kadang-kadang memasak untuk saya dan suami saya. Dia mengetahui agak baik tentang tabiat-tabiat kita dan hari-hari istimewa makna keagamaan kami," katanya.
Hasan berkata dia menggunakan bahasa isyarat berkomunikasi dengan pembantu.

"Saya rasa kita boleh berkomunikasi lebih baik jika saya bercakap Cina lebih baik dan dia bercakap lebih Inggeris. Tetapi ia bukan satu masalah."

Hasan berkata hampir semua expats dia mengetahui di Beijing memerlukan pembantu rumah. Shi Bohong, pengurus besar "Rikang Home Service Company" di Beijing, kata firmanya menyediakan perkhidmatan bagi lebih daripada 20 keluarga-keluarga orang luar.

Shi kata kebanyakan daripada pelanggan-pelanggannya ialah pekerja-pekerja di kedutaan-kedutaan yang meminta pembantu rumah pergi ke rumah mereka dalam awal pagi membuat sarapan dan kemudian buat beberapa kerja-kerja rutin dan cucian sehingga mereka datang balik ke rumah pada 5 atau 6 pm pada waktu petang.

Pembantu rumah boleh juga diminta untuk menjaga seorang bayi, katanya. Sekitar 1,000 pembantu rumah daftar dengan Shi firma tetapi hanya sekitar 40 mereka boleh bercakap Inggeris fasih.

Di Shanghai, apabila bandar raya terima rakyat semakin bertambah dari luar negara, pelanggan-pelanggan dengan pelbagai latar belakang mungkin berubah-ubah dalam keperluan khusus, kata Xiao Weiping, ahli kakitangan pengurusan dalam Shanghai Ren Ren Housekeeping.

"Rakyat dari Jepun dan Singapura mahu rumah mereka mempertahankan putih bersih, rakyat Jerman menjangka pembantu rumah melakukan kerja rumah berikutan arahan ketat dan rakyat dari Hong Kong secara relatif merupakan cerewet tentang makanan," katanya.

Untuk membuat pembantu-pembantu bertemu yang tuntutan-tuntutan, Xiao kata syarikatnya melatih pekerja-pekerja bercakap Bahasa Inggeris asas, memasak makanan eksotik, induk menggosok kemahiran-kemahiran dan gunakan peralatan elektrik diimport.

Hasilnya, satu pembantu rumah biasanya mendakwa 30 hingga 50 peratus lebih untuk pelanggan-pelanggan luar negara daripada keluarga-keluarga tempatan, kata Zhang Zhiliang, pengurus syarikat perkhidmatan domestik di Shanghai.

Satu pembantu rumah nama keluarga Yuan kata dia telah bekerja untuk sebuah keluarga Singapura dengan empat anak di Shanghai untuk lebih daripada tujuh tahun.

"Saya bergaul dengan begitu baik bersama-sama keluarga itu , dan gaji saya telah dibesarkan dari 1,800 yuan ($286) satu bulan dalam 2003 untuk 4,000 yuan sekarang," dikatakan Yuan, 40, dari wilayah Anhui.

Beberapa suara orang luar mereka kadang-kadang bertemu percanggahan dengan pembantu-pembantu kerana perbezaan dalam budaya atau gaya hidup.

Shi dari Beijing Rikang Home Service Company kata lebih banyak keluarga-keluarga expat sekarang mencari pengurus rumah ideal, daripada hanya seorang pencuci.

"Kami sering menerima panggilan dari pelanggan-pelanggan luar negara yang memerlukan seorang pengurus rumah yang bertutur bahasa Inggeris dengan lancar, mempunyai latar belakang pendidikan baik, perjalanan dan tukang-tukang masak , dan mengetahui persiapan parti, gubahan bunga serta pendidikan keluarga," katanya.

Seorang pengurus rumah yang berjumpa syarat-syarat akan mendapat membayar 12,000 yuan satu bulan, tetapi tiada siapa dalam syarikatnya dilayakkan untuk pekerjaan itu, kata Shi.

Wang Xinshan, seorang profesor di Wuhan University, kata itu kerana China menjadi lebih terbuka bagi dunia, lebih banyak keluarga-keluarga asing di bandar-bandar besar seperti Beijing dan Shanghai mempunyai tuntutan-tuntutan untuk perkhidmatan domestik canggih yang tidak cukup.

Terdapat hanya satu sekolah vokasional khusus dalam negara yang melatih pembantu rumah profesional, Wang berkata.

"Institusi-institusi lebih mengkhususkan , dan di pelajaran tinggi tahap, sepatutnya ditubuhkan untuk melatih lebih banyak profesional-profesional perkhidmatan rumah," Wang berkata.

SUMBER DARI CHINA DAILY


JANGAN SHY-SHY CAT UNTUK MENGOMEN (^_^)v

Comments
0 Comments

0 Pengomen Terbaik:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda DI Sini







Blogged.my Checkpagerank.net Blogged.my blogr.my My Ping in TotalPing.com My Ping in TotalPing.com Kedai Backlink,Backlink Percuma Ping your blog, website, or RSS feed for Free
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
;