16 March 2012

One Piece



One Piece atau popular dengan nama Budak Getah di Malaysia, merupakan manga dan anime hasil karya oleh Eiichiro Oda. Ia telah bersiri dalam "Weekly Shōnen Jump" sejak 4 Ogos, 1997. Bab-bab masing-masing diterbitkan dalam jilid-jilid tankōbon oleh Shueisha, dengan mula dikeluarkan pada 24 Disember, 1997. Ia mengisahkan pengembaraan sekumpulan sahabat yang belayar bersama-sama mengejar impian masing masing.

Manga One Piece mula diterbitkan pada majalah Shonen Jump edisi #34 pada 4 ogos 1997 dan mula diterbitkan oleh Toei Animation di Fuji TV pada 20 Oktober 1999.


Pada awalnya, Eiichiro Oda merancangkan anime One Piece akan berlanjutan hanya selama dalam 5 tahun, dan dia telah menetapkan penamatnya dalam setiap cerita anime one piece. Tetapi disebabkan terlalu "menikmati" jalan ceritanya yang semakin mencabar dengan setiap rintangann yang di hadapi oleh ahli-ahli  kumpulan Lanun Topi Jerami dan sekarang dia tidak tahu bila cerita One Piece ini akan berakhir dan sampai sekarang anime One piece disiarkan pada setiap hari ahad waktu malaysia di GO GO ANIME dan Manga diterbitkan setiap minggu di Mangareader.net.


One Piece adalah manga dengan penjualan tertinggi ke tiga (setelah Kochikame dan Dragon Ball sepanjang sejarah Shonen Jump. Manga ini juga yang menyebabkan jumlah penjualan Shonen Jump naik pada 11 tahun terakhir ini. Volume 25 memegang rekod penjualan manga di Jepun, dengan 2.630.000 unit terjual pada cetakan pertama. Dan volume 46 mencapai lebih dari 140.000.000 unit terjual dan merupakan manga tercepat yang mencapai jumlah penjualan 100.000.000.


Kisah bermula 12 tahun sebelum era lanun, Raja Lanun Gol D. Roger semasa hari pemancungannya sambil tersenyum telah meninggalkan wasiat, dia menyerahkan harta karunnya One Piece kepada sesiapa sahaja yang menemuinya. Setelah kematian Gol D. Roger ramai orang menjadi lanun dan berlepas ke Grand Line untuk mencari One Piece dan era lanun pun bermula.


One Piece berkisar mengenai seorang lanun muda bernama Monkey D. Luffy yang memulakan pengembaraan dan mengumpulkan anak kapal secukupnya untuk berlayar merentangi Grand Line mencari harta karun legenda One Piece.

Kisah bermula semasa Lanun Shanks rambut merah menjadikan kampung halaman Luffy sebagai pangkalannya. Setelah sekian lama, Shanks telah bersedia untuk meninggalkan kampung Luffy untuk belayar ke Grand Line, pada hari itu Luffy telah menyatakan hasratnya kepada Shanks untuk menjadi raja lanun dan mengumpulkan anak kapal yang jauh lebih hebat daripada anak kapal Shanks. Shanks yang teruja dengan kata-kata Luffy telah mengamanahkannya dengan topi jerami kesayangannya dan meminta Luffy menyerahkannya kembali kepada Shanks setelah Luffy menjadi lanun terkuat kelak.

Di sepanjang pengembaraannya, seorang demi seorang anak kapal telah menyertai Luffy, setiap daripada mereka memiliki keistimewaan tersendiri, termasuklah sikap yang tidak masuk akal dan pendirian yang berbeza namun memiliki suatu persamaan, mereka pernah melalui saat yang sukar dan menyayat hati suatu ketika dahulu dan mempunyai impian hidup sendiri serta semangat setiakawan yang tidak berbelah bagi.

Luffy kemudian menerima sebuah kapal bernama Going Merry atau Merry Go sebagai tanda terima kasih daripada penduduk kampung sebuah pulau. Sepanjang pengembaraan mereka Going Merry telah menerima banyak kerosakkan yang hampir mustahil untuk dibaiki kerana ketiadaan tukang baiki kapal sehinggakan akhirnya mereka terpaksa meninggalkan kapal tersebut dan membakarnya melalui upacara pengkebummian ala Viking sebagai tanda menghormati ahli penting. Luffy kemudian menerima sebuah lagi kapal yang baru daripada salah seorang anak kapal sebagai tanda penghargaan, kapal ini dipanggil Thousand Sunny dan memiliki struktur yang lebih besar dan dibina dari kayu yang paling kukuh dalam dunia serta memiliki banyak kelebihan lain.




















Sebelah Kiri adalah "Going Merry" dan Kanan Pula Adalah "Thousand Sunny"

Going Merry di reka bentuk oleh Merry, pelayan kepercayaan mak cik Kaya. Kapal ini dilengkapi dengan empat meriam, satu di depan, Dua di setiap sisi kapal, dan satu di bahagian depan kapal. Meskipun memiliki meriam, mereka jarang menggunakannya; mereka memilih untuk melarikan diri. Jika tidak memiliki kesempatan mereka akan bertarung dalam jarak dekat (hand-to-hand combat). Kapal ini diberikan kepada Luffy kerana berjaya mengagalkan serangan dan rancangan Kapten kuro terhadap Desa Syrup dan untuk membunuh Kaya. 

Di pulau Drum, Wapol memakan sebahagian kapal ini. Beberapa bahagian kapal terpotong oleh anak buah Bellamy di pulau Jaya, tetapi setelah itu diperbaiki semula. Kapal Going Merry terlalu parah mendapat kerosakan selama berada di Skypiea, sayap yang baru dipasang hancur, tiangnya terbakar, dan beberapa bahagian mendapat kerosakan yang teruk. 

Kapal ini juga selamat dari terjun bebas ke bawah sepanjang 10.000 meter ketika mereka ingin pulang kembali ke Blue Sea dari langit Skypiea.

Sewaktu Luffy ingin menggantikan kapal ini dengan yang baru terjadilah perpecahan antara Luffy dengan ussop, kerana ussop tidak ingin menggunakan kapal baru malah ingin menggunakan kapal Going Merry walaupun mengetahui hakikatnya bahawa kapal tersebut tidak boleh lagi berlayar di lautan disebabkan mengalami kerosakan yang amat teruk. Lagi pun kapal tersebut adalah pemberian daripada KAYA yang merupakan kawan kepada Ussop

Dengan pertengkaran itu, Ussop memberitahu bahawa dia akan menarik diri keluar dari ahli kapal jika pertukaran kapal berlaku. Namun Luffy tetap dengan pendiriannya di mana Luffy tetap akan menukarkankan kapal tersebut dengan kapal baru. Setelah berlaku peristiwa untuk menyelamatkan Robin di Enies Lobby, Going Merry digunakan oleh ahli kumpulan jerami sebagai tugas yang terakhir dan setelah berakhirnya, mereka memutuskan untuk menggunakan kapal baru buat Franky, iaitu Thousand Sunny.



Ini adalah video semasa pembakaran kapal Going Merry setelah tidak mampu lagi berlayar.

Dunia One Piece dilitupi dua lautan luas, yang dibahagi oleh sebuah pergunungan besar yang digelar Red Line. 
Grand Line ialah bahagian laut yang serenjang dengan Red Line, lagi membahagikan lautan tersebut menjadi empat laut: Laut Utara, Laut Timur, Laut Selatan dan Laut Barat (North Blue, East Blue, South Blue, West Blue). Di sekeliling Grand Line adalah kawasan yang dipanggil Calm Belts, yang mengalami hampir tiada angin dan arus laut dan menjadi tempat pembiakan makhluk air yang besar yang digelar Sea Kings. Oleh itu, ia menjadi halangan efektif untuk mereka yang ingin memasuki Grand Line.



Watak utama dalam One Piece ialah kumpulan Lanun Topi Jerami, kumpulan lanun yang setakat ini terdiri daripada sembilan orang.

















Klik Nama-Nama Dekat Bawah Untuk Baca Profil Watak One Piece:

















Toei telah membuat 11 movie, dan semuanya diterbitkan setiap musim semi di Jepun sejak tahun 2000. Semua movie dibuat dengan profesional, dan dengan tingkat grafik yang lebih tinggi dari tayangan mingguan biasanya. Movie tersebut juga memiliki plot tersendiri, dan jauh dari cerita One Piece yang sebenarnya (non-canon), Antara Movie - movie tersebut adalah seperti senarai di bawah, iaitu :


JANGAN SHY-SHY CAT UNTUK MENGOMEN (^_^)v

Comments
1 Comments

1 Pengomen Terbaik:

Dhea Ahmad said... BALAS

my lil brother sangat addict citer neh

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda DI Sini







Blogged.my Checkpagerank.net Blogged.my blogr.my My Ping in TotalPing.com My Ping in TotalPing.com Kedai Backlink,Backlink Percuma Ping your blog, website, or RSS feed for Free
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
;